-->

Type something and hit enter

By On
Apa itu Ujian Psikometrik

Kalau anda merupakan calon ' ujian psikometrik ', anda kena tahu apa maksud ujian psikometrik ini. Ada sesetengah jawatan yang ditawarkan kepada calon temuduga SPA memerlukan calon untuk mengambil ujian ini. Bagaimana ujian ini dilaksanakan ?

sebenarnya ujian ini menggunakan struktur soalan berbentuk MCQ atau dalam bentuk ABC.  dalam bahasa mudah, soalan yang ada pilihan jawapan. jadi anda perlu menjawab soalan-soalan yang diberikan dan anda nak dinilai dari keputusan jawapan yang anda telah jawab.

TAPI !!!

ada calon yang takut nak ambil,
ada juga yang gagal.

UJIAN PSIKOMETRIK MERUPAKAN SATU CARA SINGKIRKAN CALON !


inilah hakikatnya. apabila terlalu ramai menghadiri temuduga, pihak kerajaan perlu menapis satu persatu untuk memastikan mereka mendapat calon yang paling terbaik untuk jawatan tersebut.

apa itu ujian psikometrik ini ?

Ujian psikometrik ini merupakan satu ujian untuk menilai karakter calon berdasarkan soalan-soalan yang diberikan.

jadi apabila anda selesai menjawab semua soalan yang diberikan, pihak penemuduga dapat mengenal pasti bagaiman karakter anda. Jika karakter anda itu sesuai dengan posisi tersebut, maka anda akan layak untuk ke saringan yang seterusnya atau terus mendapat jawatan yang di pohon itu.

Nampak rumit,
tapi sebenarnya tidak pun.

tapi masih ada juga yang gagal.

Jika anda nak cuba soalan-soalan ujian psikometrik ini, anda boleh dapatkan di - Koleksi soalan Ujian Psikometrik .

Selain dari karakter, anda juga akan dinilai dari segi bagaimana anda membuat satu keputusan apabila menghadapi masalah. jadi keypoint dia adalah jika anda berjaya mengenal pasti yang mana baik dan buruk, maka ujian ini akan menjadi menarik dan mudah untuk anda.

kami doakan anda berjaya dalam ujian psikometrik ini nanti. teruskan usaha dan banyakkan membaca. semoga berjaya !

Click to comment